Zapo suli

Figyelem!Regisztrálás után kérlek írj egy emailt nekem a szasz.attila@zaporozsec.com-ra melyben benne van a választott felhasználó neved,hogy aktiválni tudjam az azonosítód!

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: Fozat » 2011.12.11. 20:12

Egyszerű, de megbízható?
A legendás benzinkályhára e kijelentés egyik fele igaz. Azon olvasóink között, akik eltalálják, melyik, üzemképtelen benzinkályhákat sorsolunk ki. A formáját tekintve egy Rakéta porszívóval rokonítható berendezés az amúgy is pici csomagtérben közvetlenül a tűzfal előtt foglal el tekintélyes helyet. A kályhát a motortérben elhelyezett elektromos tápszivattyú látja el üzemanyaggal.
Mai szemmel is figyelemre méltó, hogy az elektromechanikus membrános szivattyú mindig csak annyi elektromos energiát fogyaszt, amennyi az elégetett benzin pótlásához szükséges - órákkal meghosszabbítva az időt, amíg a tajgán motorhiba miatt elakadt, behavazott Zapi akksija képes üzemben tartani a fűtést. Az üzemanyag egy pici porlasztóba kerül, tejesen szabályos úszóházzal, úszóval és tűszeleppel, ahogy kell.

Két, közös tengelyen elhelyezett ventillátor felel az égéshez szükséges és a felmelegítendő levegő mozgatásáért. A kályha vezérlését egyetlen tranzisztor, mikroprocesszor, CAN-busz és W-LAN nélkül, pusztán elektromechanikus elemekkel, valamint egy ún. Humanoid Ellenőrző és Vezérlő Rendszer (HVCS-Humanoid Validation and Control System) alkalmazásával oldják meg. Az üzembe helyezést a HVCS kezdeményezi a fűtés vezérlő gomb I-es állásba való húzásával. Ekkor az égéstérbe épített izzító spirál tápfeszültséget kap, a ventillátorlapátok alacsony fordulatszámon forogni kezdenek- a motort egy előtét-ellenálláson kereszül tápláljuk.


Az elv ugyanaz, a kidolgozás kissé finomodott. Mit integrált vezérlőegység
Adott Δt idő elteltével, melynek meghatározását a HVCS végzi a hőmérséklet, a korábbi sikertelen gyújtási kísérletek száma, és a múlt heti lottó nyerőszámok ismeretében, a vezérlő gomb a II-es álláson túlhúzva, rövid ideig III-as állásba kerül. Ekkor egy ormótlan elektromechanikus benzinszelep szabad folyást enged egyenesen a vörösen izzó spirálra. Ha minden jól megy, az égés először pulzáló, majd mind egyenletesebbé váló hangja hallható, s a HVCS ebből tudja: van remény. Az égő benzin egyrészt az égéstér falát, azon keresztül pedig az utastérbe áramló levegőt kezdi melegíteni, másrészt az égéstérbe nyúló nagy hőtágulási együtthatójú rudat.

zaz968a_003.jpg
zaz968a_003.jpg (9.25 KiB) Megtekintve 31513 alkalommal.


E rúd másik vége egy hatalmas mikrokapcsolót (hehe) kapcsol, ha már elég meleg van a kályhában. Ez a rúd+mikrokapcsoló komplexum képezi a kályha egyetlen olyan automatizmusát, melyet nem közvetlenül a HVCS működtet. A kontaktus záródása a Zapi műszerfalán vagy látható, vagy nem, s ennek megfelelően a HVCS vagy tudja, vagy nem, mikor engedheti el végre azt a rohadt gombot. Tételezzük fel ismét az ideális esetet: a gombot elengedve az a II. állásba ugrik.

Ebben a helyzetben elalszik az izzító spirál, és rövidre záródik a ventillátor előtét-ellenállása, így az a magasabb fordulatszámra kapcsol. Ha minden jól van beállítva, a nagyobb légáram nem fújja el a lángot, a benzinszelep tápellátását pedig a kitágult rúd által nyomva tartott mikrokapcsoló folyamatosan biztosítja. Ez az a pillanat, amikor a HVCS megtörölve gyöngyöző homlokát hátradőlhet, s figyelmét kellemes forróságban a vezetésnek, vagy a mellette helyet foglaló ifjú Anna Pavlovának szentelheti.

Ha bármilyen okból időközben kialudna a láng, (és minden jól van beállítva ugye), a kitágult rúd idővel lehűl, és megszünteti a benzinszelep tápellátását. Mindezek ellenére melegen ajánlott, hogy a HVCS legalább egyik szemével időnként figyelemmel kísérje a kályha működését, hiszen egy leálló ventillátor, egy benzinszivárgás, vagy akár egy, a légbeömlőkhőz túl közel levő éghető anyag, rongydarab is okozhat hirtelen tűzvészt. A hőmérséklet precíz szabályozását szintén a HVCS végzi. Ha túl meleg van, letekeri az ablakot. Ha még mindíg túl meleg van, kikapcsolja a fűtést, hogy 5 perc múlva kezdhesse elölről az egész nyomorult indítási procedúrát.Egyszerű, de megbízható?
A legendás benzinkályhára e kijelentés egyik fele igaz. Azon olvasóink között, akik eltalálják, melyik, üzemképtelen benzinkályhákat sorsolunk ki. A formáját tekintve egy Rakéta porszívóval rokonítható berendezés az amúgy is pici csomagtérben közvetlenül a tűzfal előtt foglal el tekintélyes helyet. A kályhát a motortérben elhelyezett elektromos tápszivattyú látja el üzemanyaggal.
Mai szemmel is figyelemre méltó, hogy az elektromechanikus membrános szivattyú mindig csak annyi elektromos energiát fogyaszt, amennyi az elégetett benzin pótlásához szükséges - órákkal meghosszabbítva az időt, amíg a tajgán motorhiba miatt elakadt, behavazott Zapi akksija képes üzemben tartani a fűtést. Az üzemanyag egy pici porlasztóba kerül, tejesen szabályos úszóházzal, úszóval és tűszeleppel, ahogy kell.

Két, közös tengelyen elhelyezett ventillátor felel az égéshez szükséges és a felmelegítendő levegő mozgatásáért. A kályha vezérlését egyetlen tranzisztor, mikroprocesszor, CAN-busz és W-LAN nélkül, pusztán elektromechanikus elemekkel, valamint egy ún. Humanoid Ellenőrző és Vezérlő Rendszer (HVCS-Humanoid Validation and Control System) alkalmazásával oldják meg. Az üzembe helyezést a HVCS kezdeményezi a fűtés vezérlő gomb I-es állásba való húzásával. Ekkor az égéstérbe épített izzító spirál tápfeszültséget kap, a ventillátorlapátok alacsony fordulatszámon forogni kezdenek- a motort egy előtét-ellenálláson kereszül tápláljuk.


Az elv ugyanaz, a kidolgozás kissé finomodott. Mit integrált vezérlőegység
Adott Δt idő elteltével, melynek meghatározását a HVCS végzi a hőmérséklet, a korábbi sikertelen gyújtási kísérletek száma, és a múlt heti lottó nyerőszámok ismeretében, a vezérlő gomb a II-es álláson túlhúzva, rövid ideig III-as állásba kerül. Ekkor egy ormótlan elektromechanikus benzinszelep szabad folyást enged egyenesen a vörösen izzó spirálra. Ha minden jól megy, az égés először pulzáló, majd mind egyenletesebbé váló hangja hallható, s a HVCS ebből tudja: van remény. Az égő benzin egyrészt az égéstér falát, azon keresztül pedig az utastérbe áramló levegőt kezdi melegíteni, másrészt az égéstérbe nyúló nagy hőtágulási együtthatójú rudat.

E rúd másik vége egy hatalmas mikrokapcsolót (hehe) kapcsol, ha már elég meleg van a kályhában. Ez a rúd+mikrokapcsoló komplexum képezi a kályha egyetlen olyan automatizmusát, melyet nem közvetlenül a HVCS működtet. A kontaktus záródása a Zapi műszerfalán vagy látható, vagy nem, s ennek megfelelően a HVCS vagy tudja, vagy nem, mikor engedheti el végre azt a rohadt gombot. Tételezzük fel ismét az ideális esetet: a gombot elengedve az a II. állásba ugrik.

Ebben a helyzetben elalszik az izzító spirál, és rövidre záródik a ventillátor előtét-ellenállása, így az a magasabb fordulatszámra kapcsol. Ha minden jól van beállítva, a nagyobb légáram nem fújja el a lángot, a benzinszelep tápellátását pedig a kitágult rúd által nyomva tartott mikrokapcsoló folyamatosan biztosítja. Ez az a pillanat, amikor a HVCS megtörölve gyöngyöző homlokát hátradőlhet, s figyelmét kellemes forróságban a vezetésnek, vagy a mellette helyet foglaló ifjú Anna Pavlovának szentelheti.

Ha bármilyen okból időközben kialudna a láng, (és minden jól van beállítva ugye), a kitágult rúd idővel lehűl, és megszünteti a benzinszelep tápellátását. Mindezek ellenére melegen ajánlott, hogy a HVCS legalább egyik szemével időnként figyelemmel kísérje a kályha működését, hiszen egy leálló ventillátor, egy benzinszivárgás, vagy akár egy, a légbeömlőkhőz túl közel levő éghető anyag, rongydarab is okozhat hirtelen tűzvészt. A hőmérséklet precíz szabályozását szintén a HVCS végzi. Ha túl meleg van, letekeri az ablakot. Ha még mindíg túl meleg van, kikapcsolja a fűtést, hogy 5 perc múlva kezdhesse elölről az egész nyomorult indítási procedúrát.
Avatar
Fozat
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2011.07.16. 17:57
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: IB 64-13 » 2011.12.12. 12:09

A készülék működési leírásához lenne egy kiegészítésem: a ventilátor motornak nincs előtétellenállása, az I. fokozat
kisebb ventilátor fordulatszámát az okozza, hogy az akkumulátort a ventilátorral párhuzamosan terheli a két egymással
sorbakapcsolt fogyasztó, a kazán izzóspirálja és a kontrollspirál, melyek együttes teljesítménye kb. 200 W.
Ez a terhelés az akku kapocsfeszültségét álló jármű motornál csökkenti, de amikor II. fokozatnál beindul az égés a mikrokapcsoló lekapcsolja a 200 W terhelést, amelynek eredményeképpen a kapocsfeszültség nő és ez a ventilátor fordulatszám emelkedéseként észlelhető, Tehát a ventilátornak I.fokozatban nem tervezett a kisebb fordulatszáma,
oka az akku belső ellenállása és a nagyobb terhelés miatti fesz-esés. :)
IB 64-13
 
Hozzászólások: 323
Csatlakozott: 2011.09.08. 18:12

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: IB 64-13 » 2011.12.12. 12:11

A fűtéssel kapcsolatos élménybeszámolót javasolnám a fórumra is feltenni, mert Vaskalapnak pont ez a diplomamunkája
és biztosan szívesen olvasná :lol:
IB 64-13
 
Hozzászólások: 323
Csatlakozott: 2011.09.08. 18:12

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: IB 64-13 » 2011.12.12. 21:15

köszi, így már jó az index fórumos feltöltés, ezt Vaskalap sem fogja válasz nélkül hagyni, mert ez a fórum ugye térugrás lenne neki.... 8-)
IB 64-13
 
Hozzászólások: 323
Csatlakozott: 2011.09.08. 18:12

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: IB 64-13 » 2011.12.14. 13:33

Tárlatvezetés a főtengely gányolások témakörében....
Érdekes elvégeztem két egyszerű ellenőrző számítást kétszeres biztonsági tényezőre azaz 170 Nm motornyomatékra
1. 4 db stift nyírő igénybevétele a megengedett 40 MPa nyíró feszültség(szerk acéloknál) alatt van pontosan 27,9 Mpa
2. ha a 4 db stiftet elhagynánk a főtengelyvégből és 300 Nm nyomatékkal húzzuk meg az M27x1,5 finommenetű csavart
akkor a lendítőkerék és a főtengelyvég közötti szorítóerő 0,15 súrlódási tényező mellett, akkora súrlódó erőt ered-
ményez, hogy 198,8 Nm nyomaték vihető át.
Tehát igazolható, hogy alapvetően a vas-vason súrlódás viszi át a nyomatékot, a stiftek csak a dinamikus nyomaték-
csúcsok, torziós lengések esetére biztosítanak.
Csatolmányok
főtengely IMG_0589 (Small).jpg
főtengely IMG_0588 (Small).jpg
IB 64-13
 
Hozzászólások: 323
Csatlakozott: 2011.09.08. 18:12

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: 110206R » 2011.12.14. 16:33

Kérdés!
Akkor a lendítőkerék és a főtengely közé gyárilag behelyezett vékony papírlap is átadja a nyomatékot?Ezek szerint a vas a papíron legalább akkora nyomatékot fejt ki................... :twisted:
Ha ez nem így van,várom a megoldást.
Egyébként a papír az 100% hogy ott van gyárilag,azt hiszem még a könyv is írja.
Másik kérdés.
A tavriánál nincsenek illesztő stiftek,csak hat darab csavar.Ott akkor a csavarok adják át az erőt?
Avatar
110206R
 
Hozzászólások: 164
Csatlakozott: 2011.07.17. 12:29
Tartózkodási hely: Itt is ott is

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: szaszatis » 2011.12.14. 17:48

IB 64-13 írta:a stiftek csak a dinamikus nyomaték-
csúcsok, torziós lengések esetére biztosítanak.


Azért üzem közben van abból rendesen,nem?
Avatar
szaszatis
 
Hozzászólások: 497
Csatlakozott: 2011.07.14. 15:55
Tartózkodási hely: Kiskunfélegyháza

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: IB 64-13 » 2011.12.14. 21:38

jó, hogy említed a papírt, hiszen vas-papír súrlódási tényezője nagyobb, mint 0,15, és éppen ezért van ott,
és ugye 300 Nm meghúzási nyomaték egy minimális menetemelkedésű finommenetnél iszonyatos összeszorító erőt okoz,
ami a nagyobb súrlódási együttható révén nagyobb forgatónyomaték átvitelt jelent, tehát hiba kifelejteni a papírt, nem véletlenül van ott !
a másik funkciója a papírnak a nagy felületi nyomás miatt a (minimális) érintkezési egyenetlenségek miatti feszültség-
csúcsokat levágja, kiegyenlíti, jobban elosztja a felfekvési felületen. ;)
IB 64-13
 
Hozzászólások: 323
Csatlakozott: 2011.09.08. 18:12

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: 110206R » 2011.12.14. 21:55

Mindig is visszatettem a papírt,gondoltam hogy nem viccből volt ott.Köszi a maximális választ. :D
Avatar
110206R
 
Hozzászólások: 164
Csatlakozott: 2011.07.17. 12:29
Tartózkodási hely: Itt is ott is

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: szaszatis » 2011.12.15. 18:12

Meg egy apróság amire érdemes figyelni mindenkinek!Ennek a topicnak talán ez volt a leghasznosabb beírása :)
Mert bevallom nem mindegyik motorban találtam papír "alátétet" és nem is tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget mivel nem szokott kéznél lenni.De ezentúl csinálok...
Köszönöm!
Avatar
szaszatis
 
Hozzászólások: 497
Csatlakozott: 2011.07.14. 15:55
Tartózkodási hely: Kiskunfélegyháza

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: 110206R » 2011.12.15. 20:35

De csak vékonyat,olyan orosz csomagoló zsírpapir félét.A könyv 0,1 millimétert ír. :ugeek:
Avatar
110206R
 
Hozzászólások: 164
Csatlakozott: 2011.07.17. 12:29
Tartózkodási hely: Itt is ott is

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: szaszatis » 2011.12.15. 20:52

110206R írta:De csak vékonyat,olyan orosz csomagoló zsírpapir félét.A könyv 0,1 millimétert ír. :ugeek:

Talán a famentes írólap is jó lehet.... :roll:
Avatar
szaszatis
 
Hozzászólások: 497
Csatlakozott: 2011.07.14. 15:55
Tartózkodási hely: Kiskunfélegyháza

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: 110206R » 2011.12.15. 21:44

Nem!!! Az vastag! Komolyan.A 0,1 az olyan hártya szerű,próbálj meg emlékezni azokra a papírokra amiket leszedtél a főtengelyek végéről.Nagyon vékonyak.Ha vastagabbat teszel,fellazulhat a lendkerék. ;)
Avatar
110206R
 
Hozzászólások: 164
Csatlakozott: 2011.07.17. 12:29
Tartózkodási hely: Itt is ott is

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: szaszatis » 2011.12.16. 16:58

110206R írta:Nem!!! Az vastag! Komolyan.A 0,1 az olyan hártya szerű,próbálj meg emlékezni azokra a papírokra amiket leszedtél a főtengelyek végéről.Nagyon vékonyak.Ha vastagabbat teszel,fellazulhat a lendkerék. ;)


Vettem!
Avatar
szaszatis
 
Hozzászólások: 497
Csatlakozott: 2011.07.14. 15:55
Tartózkodási hely: Kiskunfélegyháza

Re: Zapo suli

HozzászólásSzerző: Fozat » 2011.12.27. 19:22

Ma is olvasgattam egy kicsit a régi autó-motor ujságokat és ezt találtam: :lol:

Autó-Motor 1961 Februári száma:
Simca autó bemutatása.

....................A motor olajozása,illetve a motorolaj szűrése itt a szokásostól eltérő modon a főtengely végénél levő centrifugális szürővel történik és ez igen elönyös megoldás.
Egyébként a centrifugális szűrőt elöször a szovjet Zaporozsec kocsi prototipusain alkalmazták.............................. :roll:
Avatar
Fozat
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2011.07.16. 17:57
Tartózkodási hely: Budapest

ElőzőKövetkező

Vissza: Zaporozsec fórum,beszélgetések,találkozók,rendezvények és beszámolók



Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég

cron