Oldal: 5 / 7

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2011.12.27. 19:26
Szerző: 110206R
Érdekes! :ugeek:

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.02. 17:59
Szerző: IB 64-13
hoppá, ez vajon milyen motor ?
más V 4 léghűtéssel images10.jpg

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.02. 20:01
Szerző: szaszatis
Hmm.Érdekes kis motor...Lövésem sincs :(

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.03. 19:03
Szerző: 110206R
Gépkocsi motorok közül V4-et gyártott a Lancia,Ford,Zaz,Mercedes.Léghűtéses lévén nem tudom mi lehet.Talán motorbiciklibe való?

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.03. 19:47
Szerző: 110206R
Szerintem ez egy vízhűtéses motor,amit átalakítottak léghűtésesre...........talán Ford.

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.04. 14:52
Szerző: IB 64-13
hátha szabad a gazda, akkor megmondom milyen járműé ez a motor, mivel traktorról van szó nagyon közel áll
a zapihoz. Az univerzális eszközhordozó traktor típusa RS-09/124 4 hengeres 90 fokos V axialventillátoros Diesel-motor alublokk , sok hasonlóságot mutat az ndk-s tervezés, sok ilyen volt nálunk is.
http://gepmax.hu/gepmax/2011/03/az-rs-09-traktor/
http://www.der-geraetetraeger.de/node/91

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.04. 19:51
Szerző: IB 64-13
bocs, de nem emlékszem, hogy lett volna széria V4 motor az MB-nél.. (a többi az igaz)

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.19. 17:59
Szerző: IB 64-13
azt ki tudja, hogy a ventillátor járókerék lapátjainak száma változott- e a modellciklus folyamán és miért ?

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.23. 19:18
Szerző: Fozat
Autólegendák - Zaporozsec


1970 és 1982 között Magyarországon 22 000 darab Zaporozsec talált gazdára. A 965-ös típusból egy-két darab futhat még a hazai utakon, a 966-osból kettő működő darabról van tudomás. A 968-as típusból van a legtöbb fennmaradt példány, ezek zöme 1975-80 közöttiek.
A legendás autó motorjáról két fontos - azonban nem valós - történet kering a köztudatban: Egyik, hogy a zapit a T34-es tankok önindítója hajtja. Ez még akár igaz is lehetne, de sajnos nem az. A másik legendás történet a boxermotorra vonatkozik. Ugyanis az nincs benne. Igaz, a hangja valóban olyan, mint egy VW Bogáré, és a típus mindig elég ritka volt ahhoz, hogy egyszerű szemrevételezéssel dőlhessen meg ez a tévhit. Inkább az a feltételezés maradt életben, hogy ha már hivatalosan is árulják, csak nem lehet olyan rossz.

A zapi később még újabb változásokon ment keresztül: új lökhárítót, 50 lóerős motort, más hátsó lámpákat és Lada porlasztót kapott. Homlokfalról is eltűntették a bajuszt, és megszabadították jellegzetes oldalsó "kopoltyúitól" is. De a minőséggel továbbra sem törődtek túl sokat, s ez nem is tudta megmenteni a gyárat a csődtől. Hosszú időre el is tűnt a piacról, bár az utóbbi években mutatkoznak erőtlen próbálkozások Tavria néven történő feltámasztására.

Mivel az autó műszaki állapotában sosem lehetünk biztosak, a hátsó rendszám alatt megmaradt a jellegzetes lukakból álló rombusz-csillagkép, melyben az alsó három lyuk arra szolgál, hogy az ékszíjtárcsa csavarkulcsait át lehessen dugni rajtuk, a felső pedig a kurbli nyílásaként funkcionál. Kurblit persze sosem mellékeltek hozzá.
De nézzük konkrétan!

A zapi kormánya vékony és kőkemény. A kormányoszlop azonban állítólag biztonsági, ami ütközéskor szépen összecsuklik. A műszaki adatok alapján nagyon szűk autónak kellene lennie, de elöl és hátul is egész jól el lehet férni. A csomagtér azonban már határozottan kicsi, de a farmotoros autók elejével nehéz is csodát művelni, ráadásul még a benzinkályha is ott található.

Úttartása az elől-hátul független kerékfelfüggesztés révén akár jó is lehetne, és normális közlekedés esetén egészen kellemesnek is bizonyul.
De a Zaporozsecet a benne lévő benzinkályha tette feledhetetlenné, ami legjobban egy mini atomreaktorhoz hasonlítható. Ez a benzinkályha valójában egy különálló kis benzinmotor, saját porlasztóval és elektromos benzinpumpával ellátva, amire az autó saját AC-pumpájának váratlan kiesése során maga a nagy farmotor is ráköthetővé válik. A szeszélyes benzinkályha lényege, hogy szervizben soha nem produkál hibajelenséget, vagy ha igen, szétszedve semmi látható hibajel nincs.
Az állófűtés mai luxusautók közt is eseményszámba megy, de azoknál biztos másféle megoldásra törekednek, ugyanis a Zaporozsec fűtése inkább házi bálvány, mint hétköznapi használati tárgy.

Ez ma már szinte mellékes is, hiszen élményét az idősebbek emlékei, és az autóról keltett híresztelések kuriózummá tették. Kevés olyan járgány létezik, ami ennyi gúny és élcelődés tárgya lett volna valaha. S noha mára már szinte teljesen eltűnt az utakról, s a minőség megtestesítőjeként sem lehetett soha emlegetni, hát úgy szeretjük, ahogy van, volt, s ahogy talán már nem lesz.

A ZAZ 968 M adatai
négyhengeres, 90 '-os hengerszögű V-motor
alumínium hengerfej
lökettérfogat: 1196 cm3
teljesítmény: 45 LE@4500
nyomaték: 80 Nm@3200
saját tömeg: 800 kg
végsebesség: 123 km/h
hosszúság: 3730 mm
szélesség: 1535 mm
magasság: 1370 mm
fordulókör: 11 m
önhordó karosszéria
független kerékfelfüggesztés
négy dobfék

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.23. 19:56
Szerző: 110206R
IB 64-13 írta:azt ki tudja, hogy a ventillátor járókerék lapátjainak száma változott- e a modellciklus folyamán és miért ?


Én tudom,de nem mondom meg :lol:

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.23. 20:12
Szerző: IB 64-13
én a zapi motorra még két legendás alkalmazást hallottam: 1.) tengeralattjáró 2 ütemű diesel-motor szükségindítás, amikor az akkuk a mélytengeri használat miatt lemerültek és a legénység tengerszintre kényszerül emelkedni, na akkor kell a zapi motor az indításhoz, amikor a főakkukban már egy mákszemnyi elektron sincs. 2.) Mivel a Szergejben, M-62-ben is egy orosz tengeralatjáró átdolgozott 2 ütemű diesel-motorja van, ott is értelemszerűen akku kapcitás és sűrített levegő hiányában a Zapi motor a megmentő.

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.23. 20:18
Szerző: szaszatis
Fozat írta:Autólegendák - Zaporozsec


Ez ma már szinte mellékes is, hiszen élményét az idősebbek emlékei, és az autóról keltett híresztelések kuriózummá tették. Kevés olyan járgány létezik, ami ennyi gúny és élcelődés tárgya lett volna valaha. S noha mára már szinte teljesen eltűnt az utakról, s a minőség megtestesítőjeként sem lehetett soha emlegetni, hát úgy szeretjük, ahogy van, volt, s ahogy talán már nem lesz...



Majdnem megkönnyeztem!

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.24. 16:51
Szerző: IB 64-13
akkor, zapi lapátok számának megfejtése: 966, 968 :járókeréklapát 7 db , vezetőlapát 17 db
968-A, 968-M: járókeréklapát 8 db , vezetőlapát 19 db

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.24. 18:09
Szerző: IB 64-13
még egy kérdés, azt ki tudja, hogy mért változott a lefolyó rendszerű szelepemelőrúdak hossza ?

Re: Zapo suli

HozzászólásElküldve: 2012.01.24. 19:47
Szerző: 110206R
IB 64-13 írta:még egy kérdés, azt ki tudja, hogy mért változott a lefolyó rendszerű szelepemelőrúdak hossza ?

Én tudom mert telefonban elmondtad :lol: :lol: